خوشحالم که عملکرد ما به گونه ای بوده که مردم عادی نیز ما را می شناسند

به گزارش خبرنگار شبکه خبری فرهنگ و هنر،علی رهبری در ابتدای نخستین نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران  در سال 94 گفت:ما با تلاش شبانه‌روزی که پیرامون این موضوع انجام دادیم، در حالی که می‌دانستیم جمع‌آوری چندین جوان هنرمند کار بسیار سختی است ،اما خوشبختانه دور جدید فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران را با سمفونی نهم بتهوون در حضور معاون رئیس‌جمهور و سفرای خارجی سال گذشته آغاز کردیم ،که شروع بسیار خوبی برای ما بود.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ادامه به حضور نوازندگان در برنامه های آتی ارکستر سمفونیک اشاره کرد و اظهار داشت: شما در تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک خواهید دید که اغلب نوازنده‌ها را نمی‌شناسید، ضمن اینکه کسانی هم در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران حضور دارند ،که شما آنها را خوب می‌شناسید و این ترکیب به خودی خود می‌تواند سرمنشا خدمات موثری در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران باشد. البته من زیاد با کارهای هالیوودی و سوء استفاده کردن موافق نیستم ،اما بسیار خوشحالم که در این چند وقت توانسته‌ایم طوری عمل کنیم که حتی مردم عادی نیز ما را بشناسند.

رهبری به مصاحبه خود با یکی از شبکه های رادیویی اروپایی اشاره کرد و گفت: امروز صبح از یکی از شبکه‌های رادیویی اروپایی که هیچ دشمنی هم با ایران ندارد، با من مصاحبه‌ای کردند که آیا آقای رئیس‌جمهور بر اساس عوامل سیاسی ارکستر سمفونیک را راه‌اندازی کرده یا نه موسیقی را دوست داشته است؟ که من به آنها گفتم ای کاش این موضوع سیاسی بود؛ به این معنی که ارکستر سمفونیک یک کشور به قدری برای مردم مهم است ،که رئیس‌جمهور خودشان را بر اساس توجه او به موسیقی انتخاب می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنند. من خوب یادم می‌آید که در کشور اسپانیا وقتی که شهردار یکی از شهرهای آن به دلیل علاقه خود به موسیقی کلاسیک، ارکستر سمفونیک آن را راه‌اندازی کرده بود، چقدر میان مردم محبوب شد.

او افزود:در هر صورت امیدوارم ارزش‌ ارکستر سمفونیک تهران به قدری افزایش پیدا کند که مانند برخی از کشورها بتواند مثل فوتبال مهم باشد و این آرزوی من است که به چنین جایی برسیم که اتفاقا تصور می‌کنم خیلی هم دور نیست.

رهبری به پیگیری رسانه های خارجی از روند فعالیت های ارکستر سمفونیک اشاره کرد و اظهار داشت: اگر اخبار مربوط به رسانه‌های خارجی را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که هفته گذشته مجله معتبر گاردین از روند فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران استقبال کرده است ،که این موجب خوشحالی بسیار است و در عین حال که کاری بسیار ارزشمند و مثبت است، اما کار را برای من سخت کرده است.

او در ادامه به تشریح برنامه های آتی ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت : غیر از برنامه‌هایی که اعلام کرده‌ایم، بنا دارم مردادماه در کشور چین برنامه‌ای را رهبری کنم ،که بر اساس آن تصمیم گرفتم با ترکیبی از نوازندگان ارکستر چینی، برنامه‌ مشترکی را با اعضای ارکستر سمفونیک تهران تدارک ببینم که طی آن، تعدادی از سولیست‌های جهانی کشورهای اروپایی از جمله آقای ولودوس در این اجرا حضور خواهند داشت.

رهبری تصریح کرد:البته در اینجا لازم می‌دانم از بنیاد رودکی تشکر فراوانی کنم که در این دو ماه واقعا جدی کنار من کار کرده‌اند

رهبری با بیان اینکه این برای بار اول است که برنامه‌های یک ارکستر سمفونیک را من برنامه‌ریزی می‌کنم ،بیان کرد :  در کشورهای دیگر این کارمندان اداری که مجموعه موسیقایی هستند،که در مورد برنامه‌های یک ارکستر برنامه‌ریزی می‌کنند. به هر حال ما به اندازه یک ارکستر اروپایی کار نمی‌کنیم و می‌توانم بگویم ما فعلا در مقایسه با ارکستر‌های دنیا در ۵۰ درصد کیفیت قرار داریم که فکر می‌کنم طی دو سال گذشته بتوانیم به صد درصد ماجرا دست پیدا کنیم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ادامه  به حضورنادر مرتضی‌پور به عنوان دستیار خود اشاره کرد و گفت: نادر مرتضی‌پور به عنوان دستیار من در ارکستر کار را آغاز کرده و با وجود اینکه بسیاری از نوازندگان گروه را هنرمندان جوان تشکیل می‌دهند، تصور می‌کنم این فضای جدید به وجود آمده، دستاوردهای بسیار خوبی را برای ارکستر سمفونیک تهران خواهد داشت. البته هر ارکستری یک مشکل دارد که ما هم از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم. من با واژه مافیا زیاد موافق نیستم، چرا که واژه مافیا برای گروه‌های تبهکاری استفاده می‌شود و اصلا شامل یک هنرمند موسیقی نمی‌شود. من تلاش می‌کنم که از واژه فرمانده در این فضای مشکل‌دار استفاده کنم که البته باید بگویم کسانی پیش از این در ارکستر سمفونیک به عنوان فرمانده مشکلاتی را ایجاد می‌کردند که من آنها را حل کردم.

رهبری در ادامه اظهار داشت: درست است که مدت زیادی را در کشورهای اروپایی زندگی کرده‌ام، من بچه‌ اینجا هستم و ۱۷ سال از عمر من در پایین شهر بوده است. بنابراین همین سابقه سکونت در پایین شهر خیلی چیزها را به من آموخته است. به همین خاطر تلاش کرد‌ه‌ام که مانع حضور این فرمانده‌ها و ایجاد مشکل برای دیگر افراد شوم که خوشبختانه این موضوع با همکاری بسیاری از اعضای شریف ارکستر سمفونیک تهران حل شده است و الان شما می‌بینید که دیگر کسی به دیگری دستور نمی‌دهد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر این‌که «علی رهبری به نوازندگان توهین می‌کند‌» به خبرنگاران گفت: اگر درباره‌ی شخص گوینده زیاد صحبت کنم، کار به مسائل قضایی کشیده می‌شود. البته این اتفاق خیلی معمولی است، اما او نگفته که چندبار سر تمرین خوابش برده، چون خمار بوده است. او نگفته که سر تمرین در حال چرت زدن بود، یک‌باره بیدار شد و گفت آقای رهبری ما خیلی شما را دوست داریم. همچنین او اصلا نگفته که چگونه با او برخورد شده است، بلکه گفته که توهین شده است.

رهبری افزود: البته بعدا پرونده‌ی او را برای من آوردند و باید بگویم ایشان یک اشتباه بزرگ دیگر هم کرد، یک شب قبل از افتتاح ارکستر سمفونیک که ما تمرین عمومی داشتیم، سازهای بادی و فلوت خارج زدند، من گفتم که فلوت شما خارج شده و او که به عقیده‌ی من، اصلا حالش خوب نبود، سازش را تمیز کرد، در جعبه گذاشت و خواب‌آلود نشست. رفتار او طوری بود که من دلم برایش شور زد. فکر کردم حالش خوب نیست. من یک‌بار نیز به او در مقابل سایر نوازندگان گفتم که چرا دیر به سر تمرین می‌آید، اما متأسفانه این جمله در ایران یک توهین است، در حالی که اگر این حرف من برای رعایت نظم، توهین است من از این پس به همه توهین خواهم کرد، زیرا در هیچ جای دنیا چنین رفتاری مرسوم نیست. اصلا فکر می‌کنم اشتباه است که وزارتخانه چنین افرادی را به ارکستر راه می‌دهد.

رهبری درباره‌ی نامه‌ای که چندی پیش توسط تعدادی از نوازندگان امضا شده بود نیز گفت: یک کاغذی برداشتند و چند نفر پایین آن را امضا کردند، که بعدا معلوم شد، تقلبی بوده است تا جایی که پدرام فریوسفی به من زنگ زد و گفت، اصلا روحش از متن این نامه خبر نداشته است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه به احتمال تغییرات در برنامه های این ارکستر اشاره کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که در جدول و برنامه‌هایی که در آن برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایم، تغییراتی ایجاد شود اما نکته اساسی اینجاست که فعلا من به تنهایی تا شش ماه آینده به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک حضور خواهم داشت و بعد برای دیگر برنامه های بین المللی به کارهایم ادامه خواهم داد، این در حالی است که فعالیت‌های بین‌المللی ارکستر نیز از مهر ماه شروع خواهد شد و من فکر می‌کنم به ۱۶ تا ۱۸ رهبر مهمان احتیاج داریم. البته در حوزه رهبران ایرانی هم ما به صورت کتبی دعوتنامه‌هایی را به تعدادی از هنرمندان ارسال کرده‌ایم که بر اساس آن از آنها خواسته‌ایم تاریخی را برای حضور در ارکستر اعلام کنم که ما از آنها برای حضورشان استفاده کنیم.

او تصریح کرد: در کنار این برنامه‌هایی که در نظر داریم، حضور تعدادی از سولیست‌های بسیار قدرتمند موسیقی در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران است ،که به نظر من از نخبگان هستند که در این راه می‌توانیم به حضور آقای رضا ناژفر، خانم نوین افروز و بزرگان دیگری چون الکساندر لودین اشاره کنم که هر سولیست دو شب رسیتال و دو شب کنسرت می‌دهند که این موضوع در هیچ جای دنیا ممکن نیست و ما بسیار خوشحالیم که از این نوازندگان معتبر بین‌المللی در برنامه‌های ارکستر سمفونیک استفاده می‌کنیم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره‌ی قرارداد نوازندگان این ارکستر اظهار داشت: یک روز با آقای کامکار و چند نفر دیگر از اعضای ارکستر جلسه‌ای گذاشتیم و درباره‌ی مبلغی برای سه ساعت تمرین در روز صحبت کردیم. آن‌ها مبلغی را گفتند و قرار است تا آخر این هفته نوازندگان قراردادشان را ببندند و باید بگویم مسأله‌ی بیمه هم حل شده است.

رهبری به حضور سه کنسرت مایستر در ارکستر سمفونیک اشاره کرد و گفت : از این پس، ارکستر سه کنسرت مایستر خواهد داشت؛ بردیا کیارس، ارسلان کامکار و پدرام فریوسفی‌ مایسترهای ارکستر خواهند بود، که در هر اجرا جای‌شان را با هم عوض می‌کنند. البته این، از آقایی آن‌ها است، آن‌ها خیلی به من احترام می‌گذارند و ارکستر به چنین روحیه‌ای نیاز دارد.

در ادامه رهبری به تغییر رهبر کُر ارکستر سمفونیک اشاره کرد و اظهار داشت: من ازآقای عسگری پرسیدم که آیا اپرا بلد است یا خیر و او هم گفت که بلد نیست. به همین دلیل من ترجیح دادم با رهبری همکاری کنم که اپرا بداند، زیرا یکی از برنامه‌هایم اجرا اپرا با ارکستر است، البته اپراهایی که از نظر اخلاقی و دینی مشکلی ندارند

© Copyright 2014 Refah-honar.com. Made by webfollower
   استدیو طراحی سایت وب فالوور

feedback

Theme's Options

Layout Style

Color Versions

Background Custom Color

Background Color Picker

Body Font Size

Headings Font Size

Background Body Patterns